کمبریج آنالیتیکا، یک شرکت منقرض شده، برای کمپین انتخاباتی موفقیت آمیز دونالد ترامپ در سال 2016 کار می کرد. این شرکت اطلاعات شخصی حساب های فیس بوک را برای پروفایل رای دهندگان و هدف قرار دادن آنها بدون رضایت کاربران به دست آورد.
این توافق هنوز توسط یک قاضی فدرال از بخش سانفرانسیسکو در دادگاه ناحیه شمالی کالیفرنیا تایید نشده است. متا، به نقل از رویترز، هیچ تخلفی را نپذیرفت و ادعا کرد که “رویکرد حفظ حریم خصوصی را اصلاح کرده و یک برنامه جامع حفظ حریم خصوصی را اجرا کرده است”.
بر اساس یک پرونده از دادگاه منطقه ای ایالات متحده، شرکت مادر فیس بوک متا موافقت کرد که پرونده کمبریج آنالیتیکا را به مبلغ 725 میلیون دلار حل و فصل کند. توافق پیشنهادی پرونده ای را که از سال 2018 مفتوح است، حل می کند، که در آن فیس بوک متهم شده بود که به شرکت مشاور شخص ثالث اجازه دسترسی به داده های نزدیک به 87 میلیون کاربر را داده است.
این پرونده دولتهای سراسر جهان را وادار به ارزیابی مجدد شیوههای حفظ حریم خصوصی خود کرد، و فیسبوک موافقت کرده است که در سال 2019 5 میلیارد دلار برای حل و فصل تحقیقات کمیسیون تجارت فدرال و سپس 100 میلیون دلار بیشتر برای تسویه ادعاهای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، که هر دو مربوط به حریم خصوصی هستند، بپردازد. کاربران و نحوه استفاده از داده های آنها